Færdigretter bliver revet ned fra hylderne
Kunderne vil have frysepizza eller suppe fra karton.
Det fortæller DR Syd.
I Dansk Supermarked har man i år blandt andet solgt 10-15 procent flere af de såkaldte convenience-produkter, end man gjorde sidste år, og mellem tre og syv procent flere frysepizzaer og frikadeller.
De nemme og hurtige mad-løsninger vokser i popularitet, fordi vi gerne vil have mere tid i hverdagen, fortæller Søren Askegaard, der er professor ved Institut for Marketing & Management på Syddansk Universitet:
- Det, at kunne få tid til en ekstra tur i fitnesscentret eller se en tegnefilm med de små, er jo også godt brugt tid. Men for mange kan det være svært at nå, hvis man skal skrælle kartoflerne og tilberede stegen fra bunden, siger han.
Han vurderer ikke, at stigningen skal ses som et udtryk for, at vi er blevet mere ligeglade med, hvad vi spiser. For det stigende salg skyldes i høj grad også, at kvaliteten og udbuddet af færdigretter er blevet bedre, forklarer han.
Og potentialet i branchen er ikke nået endnu:
- Hvis kvaliteten bliver god nok, så kan det måske også få flere børnefamilier med, siger Søren Askegaard.
Convenience-produkter i Dansk Supermarked er for eksempel færdigretter som lasagne, chili con carne og smurte sandwiches.